Herb

Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Gminy Dębnica Kaszubska

Logo Biuletynu Informacji Publicznej

Zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej

Symbol:
OK

Wydział:
Inspektor ds. organizacyjno-kadrowych

Podstawa prawna:
Zasady podejmowania, wykonywania i zakańczania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania organów administracji publicznej w tym zakresie działalności określa ustawa z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej gospodarczej ( Dz.U. 2007 r Nr 155, poz. 1095 z poź. zmianami).
W zakresie ewidecji działalności gospodarczej obowiązują jeszcze przepisy ustawy z dnia 19 listopada 1999 roku Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz 1178 z późn. zmianami)


Opłaty:
Wniosek o wpis oraz zmiany wpisu do ewidencji działalności gospodarczej niepodlega opłacie.


Termin odpowiedzi:
Organ ewidencyjny dokonuje wpisu do ewidencji działalności gospodarczej niezwłocznie po otrzymnaniu podpisanego wniosku i z urzędu doręcza przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie.

Jednostka odpowiadająca:
Danuta Fiedot - Inspektor ds. organizacyjno-kadrowych (pokój nr 25), tel. 8132- 316

Tryb odwoławczy:


Uwagi:
Dane z wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, organ ewidencyjny niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu, przesyła do wskazanego przez przedsiębiorcę naczelnika urzędu skarbowego, właściwego urzędu statystycznego oraz właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wraz z kopią zaświadczenia o wpisie w ewidencji działalności gospodarczej.
Jeżeli przedsiębiorca składający zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie ma nadanego numeru NIP, organ gminy przesyła zgłoszenie płatnika składek w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszenie oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników po otrzymaniu od właściwego naczelnika urzędu skarbowego nadanego numeru NIP i uzupełnieniu wniosku o ten numer.
Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej może być przesłany na adres właściwego urzędu gminy listem poleconym. W takim przypadku wniosek opatrzony jest własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, którego własnoręczność poświadczona jest przez notariusza.
Wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej podlega informacja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.

Organ ewidencyjny wydaje decyzję o odmowie wpisu, jeżeli:
- zgłoszenie dotyczy działalności gospodarczej nieobjętej przepisami ustawy,
- zgłoszenie zawiera braki formalne, które mimo wezwania nie zostały usunięte w wyznaczonym terminie,
- prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej w zgłoszeniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę.

Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi ewidencyjnemu zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do przedsiębiorcy i wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, w zakresie danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po dniu dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian, a także informacje o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.

Wpis do ewidencji działalności gospodarczej podlega wykreśleniu w przypadku:
- zawiadomienia o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej,jeżeli po dokonaniu wpisu wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 7c pkt 1 i 3 ww. ustawy,
- wpisania do rejestru przedsiębiorców spółki handlowej powstałej z przekształcenia spółki cywilnej, w zakresie działalności wpisanej do rejestru przedsiębiorców,
- zmiany miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, o której mowa w art. 7d ust. 2 ww. ustawy.
- niezgłoszenia informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej przed upływem 24-miesięcy od dnia zgłoszenia informacji o zawieszeniu wykonywania działalnosci gospodarczej. Warunkiem wykreślenia wpisu w tym przypadku jest uprzednie pisemne wezwanie i wyznaczenie dodatkowego 30 dniowego terminu na dokonanie zgłoszenia informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.
Organ ewidencyjny może wykreślić z urzędu wpis zawierający dane niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy.


Dokumenty

Zobacz także

Zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej